Roland FP-30 Digitale Piano Review

De Roland FP-30 valt, zoals de naam al doet vermoeden binnen het FP-gamma van Roland.

Deze serie bevindt zich in het hogere segment als het om digitale piano’s gaat. Gebruik is met name bestemd voor thuis en op podium. Voor muziekscholen vormt het ook een ideale kandidaat.

De FP-30 kun je beschouwen als de opvolger van de FP-20. Verbeteringen betreffen onder andere de toetsaanslag, betere geluidsweergave en uitgebreidere MIDI-connectie.

De grotere broer van de FP-30 is de FP-50, maar desondanks beschikt de FP-30 over unieke functies.

Compacte digitale piano

De Roland FP-30 is compact uitgevoerd, maar dat neemt niet weg dat de piano met 88 toetsen is uitgerust.

Afmetingen en gewicht
De keyboard is voorzien van PHA-4 aanslagtechniek met Ivory Feel. De afmetingen betreffen ruwweg 130 bij 28 bij 15 cm en het gewicht bedraagt ongeveer 14 kg zonder keyboardstandaard.

Cijfers die niet al teveel afwijken van de concurrentie, dus daarmee zit het goed.

Design en knoppen

Facelift
Vergeleken met het voorgaand model heeft de FP-30 een aangename facelift ondergaan. Een modern design en verlichte knoppen benadrukken dat.

Om bediening snel en eenvoudig te houden is het instrument voorzien van slechts dertien knopjes en daarmee moet je het dus doen.

Toetscombinaties 
Wil je uitgebreidere instellingen verrichten, dan zul je toetscombinaties moeten gebruiken. In die zin knop en bepaalde toets. Dit heeft zijn voor- en nadelen.

Nadeel is met name dat je de combinaties dient te onthouden of dient op te zoeken in de handleiding. Echter, na enige tijd wen je er wel aan. En bij de concurrentie is het heus niet beter.

Weergavescherm
Een weergavescherm ontbreekt en dit is eigenlijk een trend die fabrikant breed opvalt. Dus ook daarover moeten we niet klagen. Wil je een bepaalde kleur, je hebt de keuze te kiezen tussen zwart of wit.

Klavier

Belangrijk bij het bespelen van een digitale piano is, dat je zoveel mogelijk het pianogevoel en expressie van een akoestisch model ervaart.

PHA-4
Bij Roland hebben ze dat opgelost middels de PHA-4 Standard toetsmechaniek voor piano’s. En daarom zijn ook de toetsen in het lager bereik zwaarder uitgevoerd en die in het hoger bereik lichter.

PHA-3 toetsmechaniek

De voorloper van PHA-4 is PHA-3 en deze staat ook wel bekend als Ivory Feel-G action.

PHA-3 nadeel
Nadeel bij het PHA-3 mechanisme was, dat er best wel wat bijgeluiden werden geproduceerd en dat het mechanisme hier en daar toch wat tekortschoot.

Met PHA-4 heeft Roland dat allemaal mooi opgelost. Daarbij is ook Ivory-Feel standaard. Het laatste, daar maakt Casio zijn Tri-sensor Scaled Hammer Action II ook gebruik van.

Ivory-feel
Met Ivory-Feel wordt er onder andere voorkomen dat je vingers van de toetsen afglijden, met name bij heftig spel.

3-Sensoren
Uiteindelijk is het systeem uitgerust met 3 sensoren die zo accuraat mogelijk jouw pianospel volgen en op basis daarvan voor de nodige feedback zorgdragen.

Roland FP-50
Wat eigenlijk best grappig is, is dat de grotere broer van de FP-30, namelijk de FP-50, met de PHA-3 toetsmechaniek is uitgerust. En het model is daarbij nog stukken duurder ook.

Aanslaggevoeligheid

Om expressie aan je pianospel mee te geven is aanslaggevoeligheid van groot belang. Het klavier van de FP-30 ondersteunt dat. Hiermee bereik je dus dat hoe harder je een toets aanslaat, des te luider de noot klinkt.

Instelmogelijkheden expressie
Daarbij verschaft de Roland je nog eens 5 instelmogelijkheden inzake de aanslaggevoeligheid. Hier heeft de FP-30 een kleine voorsprong op de concurrentie.

De meeste concurrenten namelijk verschaffen 3 soorten niveaus. De FP-30 bezorgt je daardoor nog meer precisie wat betreft je pianospel. Je kunt kiezen uit:

  • Fixed
  • Light
  • Super light
  • Medium
  • Heavy
  • Super Heavy

Super Heavy
Wil je echt expressief spelen, je dient dan te gaan voor Super Heavy. In deze modus dien je de toetsen zeer hard aan te slaan wil je de noten zo luid mogelijk laten klinken. En dat betekent dat je zeer dynamisch en met expressie kunt spelen.

Fixed-mode
Wil je gewoon statisch spelen, een oud instrument nabootsten, bijvoorbeeld een synth pad. Daarvoor kies je de Fixed-mode. In dat geval blijft het volume gelijk ongeacht hoe hard of zacht je de toets aanslaat.

Al deze technieken tezamen zorgen er uiteindelijk voor dat je met de FP-30 zeer realistisch de akoestische piano kunt ervaren.

Geluidsbron

Supernatural modeling
Kijken we naar de manier van klankopwekking bij de FP, dan staat daarvoor bij Roland garant de Supernatural Modeling Technology.

Deze techniek vormt eigenlijk de basis bij alle digitale piano’s die Roland in zijn programma heeft staan als het om geluidsproductie gaat.

En dat wil dus zeggen dat de techniek het zeer goed doet.

Dynamiek
Wanneer we kijken naar de wijze hoe een akoestische piano klanken voortbrengt, dan is veel afhankelijk van hoe hard je een toets aanslaat.

De aanslag zorgt er namelijk voor dat het karakter van het geluid wordt beïnvloed. En daarmee creëer je dus een stukje dynamiek.

Samples
Om nu hetzelfde na te bootsen middels een digitale piano, maken deze gebruik van samples. Alleen gaat het nu niet om één soort sample.

Om bijna exact de dynamiek na te bootsen worden samples per toonhoogte genomen en dan ook nog eens op basis van hoe hard of zacht je de toets aanslaat. Zo ontstaan er multilaag samples.

Expressiviteit
Elke laag correspondeert met een bepaald stukje dynamiek van de akoestische piano. Nu kun je eindeloos hierin verder gaan, maar praktisch werkt dat niet.

Denk bijvoorbeeld maar aan beperkt beschikbaar geheugen. De oplossing is dan om sample-groepen te creëren die bestaan uit 3 of 4 lagen elk met een specifiek dynamiek.

Op deze wijze wordt dus het expressieve van het echte nagebootst.

Supernatural Modeling Technology

Roland

Projecteren wij dit op onze Supernatural Modeling Technology, dan vormt de basis dus hetgeen we hierboven hebben aangegeven. Alleen gaat Roland hierin nog verder.

Modeling-engine

Eerst worden samples bijna volledig wat betreft duur van het originele geluid opgenomen.

Daarna zorgt de Modeling engine ervoor dat de overgang tussen de verschillende lagen samples zo vloeiend mogelijk verloopt.

Met daarbij rekening houdend, de noot die je aanslaat en de gevoeligheid.

Natuurgetrouwe klank
Ook worden aspecten als damper en key-off resonantie erin meegenomen.

Het eindresultaat is, dat je beschikt over een zeer natuurgetrouw pianoklank en daar gaat het om bij de FP-30.

Interne geluiden

De FP-30 beschikt over een klankbibliotheek bestaande uit 35 geluiden.

Naast simulaties van akoestische en digitale piano’s vind je er onder andere ook orgels, strings, harpsichords en synth pads.

Synthesizer
Echt geluiden bewerken dat kan niet echt met de FP-30 en daarvoor is het instrument eigenlijk ook niet bedoeld. Uiteindelijk is het geen synthesizer.

Een aantal oppervlakkige parameters zoals brilliance en reverb (meer een geluidseffect) kun je instellen en dat is alles.

Polyfonie

Denk je dat polyfonie niet echt van belang is bij een digitale piano, in de praktijk blijkt het tegendeel.

De FP-30 is 128-stemming polyfoon, dat betekent dat je als basis 128 noten tegelijk hoorbaar kunt maken.

Aangezien je maar 10 vingers hebt, wat moet je nu met die 128. Is Roland een beetje doorgedraaid? Absoluut niet, ze hebben hun redenen.

Stereo-samples
De FP-30 maakt gebruik van stereo-samples. Op het moment dat daarvan sprake is, worden er twee noten gebruikt als je een toets aanslaat.

Rekensommetje, je polyfonie daalt naar 64 noten tegelijk (128:2).

Geluidseffecten en sustain
Maar niet alleen stereo-samples vreten polyfonie. Geluidseffecten zoals chorus of reverb hebben het ook nodig. Dus ook dat vermindert polyfonie.

En dan niet te vergeten je sustain-pedal. Gebruik je die, dan zal een noot of noten doorklinken terwijl je andere noten speelt.

Sequencer
Ook als je gebruikmaakt van de sequencer, je song speelt af, verbruikt dus noten en daarbovenop kun je ook meespelen. Nog meer polyfonie kwijt.

Dus je ziet het, die 128-stemmig polyfonie is helemaal niet zo een slecht idee van Roland. En het mooie is, de FP-30 ondersteunt dat. 

Grens polyfonie
Mocht je in de praktijk tegen de grens van je polyfonie aanlopen, de noten die je het eerst hebt gespeeld worden dan afgekapt zodat nieuwe noten de kans krijgen.

Intern speakersysteem

Om je muziekspel ten gehore te brengen, is de FP-30 voorzien van 2 ingebouwde speakers van 12 cm die gevoed worden door een 2-tal 11 watt vesterkers. Dat komt het hoog-/laag-bereik zeer ten goede.

De speakers zijn naar beneden gericht, dus is het even wennen als je een andere opstelling gewend bent.

Thuisgebruik
Voor thuisgebruik en zelfs een klein optreden zijn deze speakers volledig in hun element. Wil je meer, dan dien je naar externe versterking uit te kijken.

Natuurgetrouwe weergave
De speakers geven een goed geluid, waarbij natuurgetrouwe weergave goed tot zijn recht komt.

Het basgedeelte wordt goed voortgebracht en hetzelfde geldt ook voor levendigheid.

Uiteraard kun je ook je koptelefoon op de FP-30 aansluiten.

Split mode

Met de FP-30 ben je niet gebonden aan het ten gehore brengen van maar 1 geluid. Door het kiezen van verschillende modi kun je 2 klanken tegelijkertijd laten klinken.

Hiervoor heb je de Split en Dual Mode.

Split-point
Met Split Mode deel je het toetsenboord in twee delen op. Aan elk deel kun je dan een aparte klank toewijzen.

De split-point ofwel de noot op het klavier waarmee je de verdeling maakt, kun je naar willekeur instellen.

Dual mode

Stapelgeluid
Wil je twee klanken tegelijk laten klinken op het moment dat je een toets indrukt, daarvoor heb je de Dual mode.

Hier stapel of layer je twee klanken naar willekeur zodat er nog meer variatie ontstaat in timbre.

Denk maar aan een synth pad en een pianogeluid onder 1 toets.

Volume
Bij elke modus is het mogelijk het volume in te stellen van elk geluid waardoor je een juiste balans kunt creëren.

Twin  Piano mode
Voor leerdoeleinden heb je de Twin Piano Mode ofwel duet spel. Hiermee verdeel je het klavier in twee delen waarbij het toonbereik bij elk hetzelfde blijft.

Beide helften beschikken dus over een eigen midden-c.

Zo kan er aan de ene kant de docent zitten en jij aan de andere kant en je volgt dan wat je docent voorspeelt.

Sequencer

De Roland FP-30 beschikt ook over een sequencer, althans als je het zo wilt noemen. Het kan slechts 1 spoor opnemen en dat is alles.

Deze oplossing is niet erg praktisch omdat je geen muziekstukken voor beide handen kunt opnemen.

Opslaan
De opname kun je opslaan in het interne geheugen. Eventueel kan het ook op een USB-stick. Het is wel altijd mogelijk om gebruik te maken van een computer voor verdere bewerking.

Interne songs
Naast de zelf opgenomen song, bezit de FP-30 over 30 interne songs.

Helaas is het niet mogelijk om tijdens het afspelen het tempo te veranderen. Of dat je een handgedeelte kunt uitschakelen zodat je die zelf kunt oefenen.

Metronoom
Er is een metronoom aanwezig en dat is zeer handig tijdens het oefenen.

Je kunt ook kiezen voor één van de 8 drumpatronen in plaats van het metronoom. Zo leer je ook perfect in maat te spelen.

MIDi en WAV
Het is ook mogelijk om MIDI-files en WAV-bestanden direct vanaf een externe opslag optie af te spelen.

Een hoop van de concurrenten van de FP-30 kunnen dit niet, dus ook hier boekt de FP-30 voorsprong.

Transpose, tuning en energie

Wijzigingen aanbrengen in de toonhoogte van het klavier kan ook. Dat doe je middels de transpose-functie.

De instelling loopt in stapjes van een halve toon ook wel semitones genoemd en je kunt dan maximaal 1 octaaf opwaarts of neerwaarts gaan.

Deze functie is handig indien je bijvoorbeeld in je opnamestudio met nog een muzikant aan het spelen bent en je beiden in hetzelfde bereik wilt spelen.

Maar ook bijvoorbeeld als je een opgenomen liedje in een andere muzieksleutel wilt horen.

Toonhoogte klavier
De FP-30 biedt ook de mogelijkheid om de toonhoogte van het klavier in gehele octaven te wijzigen. 

Tuning
Wil je het instrument globaal stemmen, daarvoor is de tuning-functie aanwezig.

Hiermee kun je dus de toonhoogte van het klavier verhogen of verlagen in stapjes van 0.1Hz.

Stroombesparing
Bij Roland denken ze ook aan stroombesparing. En je kunt handmatig instellen dat het apparaat bij geen gebruik na bijvoorbeeld 30 minuten vanzelf uitgaat.

De opties zijn, 10, 30 of 240 minuten.

Aansluitingsmogelijkheden

De FP-30 heef een hoop praktische aansluitmogelijkheden. 

USB-to-Host
Je hebt de USB-to-Host aansluiting. Deze USB-poort is van het type B en daarmee kun je de FP-30 aansluiten op een computer.

Zo kan er over en weer MIDI-data worden verzonden en tevens is het mogelijk om gebruik te maken van speciale muziekprogramma’s die je op je computer hebt draaien.

Bluetooth
Wil je geen gedoe met kabels, daarvoor heb je de bluetooth optie. MIDI-data verloopt dan wireless, het enige is dus dat het ander apparaat ook Bluetooth moet ondersteunen.

Zo bespaar je je ook een aparte MIDI-interface. En daarnaast kun je gebruikmaken van de vele apps die Roland beschikbaar stelt voor iOS en Android. 

Geen line-out
Wat wel jammer is, is dat de FP-30 niet beschikt over aparte line-out uitgangen.

Koptelefoon
Wil je het apparaat aansluiten op een vesterker of mengpaneel, daarvoor dien je één van de twee koptelefoonuitgangen aan de voorkant te gebruiken.

Aan de andere kant zijn deze aansluitingen zeer handig omdat ze aan de voorkant zijn geplaats en van verschillende grote zijn.

Namelijk ¼ inch en 1/8 inch. Daardoor heb je geen adapters nodig omdat je beschikt over een standaard jack-aansluiting en een mini-jack.

USB-to-Device
Wil je een USB-stick gebruiken voor verder opslag, daarvoor is er de USB-to-Device poort. Deze is van het type A. En je kunt het gebruiken om dus een liedje direct op te nemen en op te slaan.

Hetzelfde geldt ook voor het afspelen van opgeslagen MIDI- en WAV-files.

Sustain-aansluiting
Natuurlijk is de sustain-aansluiting niet vergeten. Deze is van het type 1/4 inch, normale jack aansluiting.

Bijgeleverde muziekspullen

Koop je de FP-30, dan krijg je er een aantal accessoires bij.

Naast manual zit er een DP-2 sustain-pedaal bij, een muzieklessenaar en een power adapter.

Geen keyboardstandaard
Een keyboardstandaard wordt niet meegeleverd. Deze moet je apart aanschaffen en dan gaat het om de KSC-70.

 

Concurrenten

Alternatieve piano keyboards
De concurrentie zit niet stil en de FP-30 heeft daarom last van onder andere de volgende digitale piano’s:

  • Kawai ES110
  • Casio Privia PX-160
  • Yamaha P-125

 

Conclusie

De FP-30 is een prachtige digitale piano die bijna alles biedt wat je maar wensen kunt. PHA-4 aanslagtechniek, bluetooth en dubbele koptelefoonaansluiting aan de voorkant.

Daarnaast makkelijk vervoerbaar en ook nog eens een mooi design.

Het geluid is krachtig en helder. Je hebt een hoop interne geluiden en het af kunnen spelen van MIDI- en WAV-files over USB kan ook.

Nadelen
Wellicht wat jammer is, is dat je maar 1 track kunt opnemen en dat er geen aparte line-out beschikbaar is. Maar ook daarvoor zijn er oplossingen in de vorm van computerhulp en de headphone-outs.

Wil je echt geluiden bewerken, dan is de FP-30 daarvoor niet bedoeld.

Ook kun je niet apart linker- of rechterhand gedeelten in of uitschakelen zodat je kunt oefenen. Maar ook daarvoor kan de PC, MAC of je smartphone de redding zijn.

Kortom, zoals uit onze review blijkt, zal de Roland FP-30 digitale piano je helemaal niet teleurstellen als het gaat om de simulatie van een akoestische piano.

En eerlijk gezegd, uiteindelijk gaat het daarom.