Bij het masteren van je muziek is het van belang dat dit gebeurt middels kwaliteitsapparaten. Je kunt hier je voordeel mee doen door bijvoorbeeld een masteringstudio in te huren die verhoudingsgewijs qua prijs voordeliger lijkt te zijn.

Je dient dan wel goed te letten op de gebruikte apparatuur en ook de expertise van de soundengineer. Dit kan zich daardoor allemaal vertalen in een lagere prijs met als uitkomst dat je dit ook terug zult zien in je eindproduct. Het gevolg hiervan is, dat indien je commercieel bezig bent de kosten juist de overhand zullen krijgen en dat is iets wat je als professional niet moet hebben.

Muziek maken is leuk, maar doe je het commercieel dan moet je al die ingestopte tijd en moeite ook weer ergens terugzien.

Professionele masteringstudio

Naast gebruikte apparatuur om je pre-master te bewerken is het ook van belang dat deze afgeluisterd dient te worden op een set kwalitatief goede monitors. En daarnaast is als laatst van zeer groot belang dat het error-check gedeelte ook als iets zeer serieus wordt gezien. Dit soort ingrediënten krijg je allemaal terug indien je gebruikt maakt van een professionele masteringstudio.

Homestudio-muzikant

Indien je als homestudio-muzikant te werk gaat en je wilt dus ook de commerciële richting op gaan met je product dan dien je wel goed in overweging te nemen of je het mastering-gedeelte zelf gaat doen of dat je dit gaat uit besteden. Het verhaal hiervoor dien je daarbij dan goed tegen het daglicht aan te werpen.

Zelf masteren

Wil je toch het mastering-gedeelte zelf in de hand nemen dan heb je de keuze uit diverse hardware- en software-platformen. De hardware-varianten zijn vaak voorzien van een interne cd-brander. Daarbij is er ook de beschikking over een aantal mastering faciliteiten.

De softwarematige-platformen bieden je veel meer flexibiliteit omdat je daar als groot voordeel hebt dat je het geheel visueel optimaal kunt presenteren en dat is iets wat je nodig hebt indien je bezig bent met fade-ins, -outs en crossfades.

Afhankelijk van wat je gewend bent kun je ook een combinatie van beide gebruiken. Het globaal editen doe je op de hardware-variant en wanneer het erop aankomt dat er gedetailleerd gewerkt dient te gaan worden dan kun je het geheel overbrengen naar je PC of Mac. In dit geval zou je het product middels SP/DIF over kunnen zenden van je hardware-machine naar je computer-machine.

Afluistersysteem

Ook van belang bij het masteren is dat je van te voren checkt hoe het zit met het afluistersysteem. Hiervoor kun jij je favoriete referentie-cd gebruik of je maakt gebruik van CD’s waarop een aantal testtonen staan waaronder ook witte en roze ruis. Daarnaast dienen L/R signalen en ook in- en uit- fase signalen aanwezig te zijn.

Zorg er ook voor dat je niet al te lang gaat luisteren naar je eigen fragmenten. Het gaat er in dit geval om hoe de balans van je sound klinkt. Het emotionele moet je maar even laten voor wat het is.

Daarbij dien je ook die stukken te kiezen die het meest opvallend kunnen zijn bij het afluisteren. Hier kun je dan denken aan overgangen. Selecteer ook delen die specifiek bepaalde frequentiegebieden bestrijken zoals hoog, laag en midden. En daarbij dient je monitorsysteem het geluid ook zo neutraal mogelijk weer te geven. Dat betekent dus dat het laag goed naar voren dient te komen. Voor dit soort doeleinden zijn nearfield monitoren dus niet aan te raden.

Mastering-software

Wanneer je overweegt gebruik te maken van je computer voor het masteren zorg er dan voor dat je over de juiste pakketten beschikt. Wavelab van Steinberg is hier bijvoorbeeld een goede kandidaat voor. Het beschikt namelijk over die faciliteiten die nodig zijn voor het masteren. Hier kun je dan denken aan multibandcompressie, PQ-codes integreren en ook het kwalitatief goed converteren van het ene naar het ander audio-formaat.

Heb je eenmaal je bewerking op de pre-master uitgevoerd dan dien je het geheel nogmaals goed te beluisteren op eventuele fouten. Het beste is dat je dit met een gesloten koptelefoon op doet. Klinkt alles goed en zijn er geen plotselinge verschillen merkbaar?

Homestudio en het masteren

Ga je in je homestudio aan de slag met het mastering-gedeelte dan dien jij je aan een aantal basisregels te houden om toch tot een goed product te komen.

Als eerst heb je de keuze tussen hardwarematige- en softwarematige hulpmiddelen. Het meest flexibele is de softwarevariant. Kies ook voor een degelijk pakket. Wavelab is hier uitermate voor geschikt en ook betaalbaar. Bij het wegschrijven van de CD is het van belang dat je dit middels de Disc At Once methode doet en op een zo laag mogelijke snelheid om schrijffouten te voorkomen. Gebruik ook kwalitatief goed blanco CD’s. De CD’s moeten van het type CD-r zijn en geen rewritables.

Laat je niet tegenhouden om het geheel opnieuw te branden mocht er ergens iets misgegaan zijn. Uiteindelijk gaat het om het branden van je master en dit is zo gedaan.

Maak backups en plaats deze het liefst ergens extern. Van de CD kun je ook een disc-image maken. Probeer de schrijfsnelheid rond de 4 te houden tenzij je er zeker van bent dat bij hoge snelheden nog steeds kwaliteit geboden wordt.

Het masteren van je commerciële muziekproduct kun je uitbesteden aan een professionele masteringstudio of je kunt besluiten dit in eigen beheer te gaan doen in je homestudio. Bij beide varianten dien je kosten en kwaliteit goed in de gaten te houden om de basis te leggen voor een commercieel succesvol product.