Ben je van plan een opname te maken met behulp van een klassieke gitaar dan is het van belang dat je wel gelijksoortige microfoons gebruikt. Bij een opname met een elektrische gitaar hoeft dit niet per se. Hier is dan alleen van belang dat het gaat om een condensatormicrofoon.

Voor de klassieke gitaar kun je de microfoon opstellen volgens een X/Y-configuratie of je kunt kiezen voor een AB-opstelling. Wanneer je kiest voor de X/Y-configuratie dan kan dit ook als voordeel opleveren dat je de ruimtelijke invloeden in je signaal meeneemt.

Faseverschillen

Faseverschillen zullen in principe ook kunnen ontstaan. Maar wanneer jij je houdt aan de 3:1 regel dat moet dit probleem dusdanig geëlimineerd kunnen worden. In dit geval dien je dan als basisregel aan te houden dat de afstand tussen de microfoons minimaal 3 maal de afstand dient te zijn dat gelijk is aan de afstand microfoon en gitaar.

De controle of er daadwerkelijk geen invloeden aanwezig zijn van faseverschillen kun je nagaan door gebruik te maken van de mono-schakelaar op je mengpaneel of eventueel je versterker. Ook kun je een gesloten koptelefoon gebruiken of in het andere geval een fasemeter.

Is ondanks al je inspanningen nog steeds het faseverschil aanwezig dan kun je dit misschien toch weer oplossen door de microfoons zodanig tegen elkaar te plaatsen dat deze een hoek vormen van tussen de zestig en negentig graden.

Buizenmicrofoon

Je kunt ook de keuze laten vallen op een buizenmicrofoon bij het maken van een opname van je akoestische gitaarspel. Alleen is het probleem dat bij gebruik van een buizenmicrofoon voor de opname bij een akoestische gitaar er ruis kan ontstaan en daarnaast kan het ook zo zijn dat het originele geluid niet helemaal tot zijn recht komt. Dit laatste is iets wat je graag wilt bij de opname van juist een akoestisch gitaarspel.

Wel is het zo dat de buizenmicrofoon wat extra warmte geeft aan je gitaarspel. Uiteindelijk zal de keuze toch persoonlijk zijn. Een alternatief in deze situatie is dat je gebruik maakt van een buizencompressor maar dat je dat pas gaat inzetten wanneer je bezig bent met de mix. Ook zou je hier EQ kunnen gebruiken.

Contactmicrofoon

Je hebt ook nog de mogelijkheid dat je gebruikt gaat maken van een contactmicrofoon.

Wanneer je live bezig bent te spelen dan zou je een contactmicrofoon kunnen gebruiken. Deze contactmicrofoon dien je te plaatsen in het klankgat. Soms is er ook sprake van een versterkertje dat ingebouwd is. Het probleem hierbij is dat deze versterker, ook wel piezo-versterker genoemd, niet het gehele geluid dat door de klankkast wordt geproduceerd versterkt. Het gevolg is dat er geen natuurlijk weergave van het gitaar signaal aanwezig is.