Eindmix en plaatsen van muziekinstrumenten

Wanneer je in de eindmix te maken krijgt met een gitaar dat bijvoorbeeld vals klinkt dan hoef je niet direct te grijpen naar helaas het tijdrovend proces van een geheel stuk opnieuw inspelen.

In dat geval kun je ook eerst gebruik maken van toepassing van effecten om dit te verhelpen. Je kunt dan denken aan een chorus. Helpt dit uiteindelijk niet dan zal je voor de mindere oplossing dienen te kiezen. Ook zou je nog kunnen proberen gebruik te maken van een pitch shifter om zo te kijken of de gitaarpartij uiteindelijk wel past in het geheel.

Vervormde gitaren

Heb je in je mix gitaren die sterk vervormd zijn dan is het effect hiervan dat het geluid minder duidelijk is. In principe is dit geen probleem, want daarvoor heb je dus ook de overdrive ingezet. Maar waar je wel mee te kampen kunt krijgen is dat deze vervormde gitaar ook andere instrumenten kan wegdrukken. Dit komt dan voornamelijk door de rijke productie aan boventonen.

Om dit soort probleem te voorkomen is het van belang dat je de juiste instrumenten en randapparaten inzet en geluidsbewerkingen op de juiste manier toepast zodat er duidelijk onderscheidt ontstaat in het geheel.

Je kunt dan denken aan het feit dat wanneer je muziek voornamelijk uit gitaren bestaat, je instrumenten van diverse fabrikanten gebruikt. Hier heb je dan de beschikking over gitaargeluiden met een duidelijk onderscheidt aan klankkarakter.

Ook kan het zo zijn dat je een solostuk opneemt dat voor een deel bestaat uit frequenties die in het laag en hoog voorkomen en een ander instrument dat weer goed vertegenwoordigd is in het mid-hoog gedeelte. Hierdoor creëer je dan ook een duidelijke afbakening wat betreft klankkarakter.

Verschillende gitaren

Maak je gebruik van zowel een elektrische als een akoestische gitaar dan dien je daarbij al bij de opname rekening te houden dat beide instrumenten op de juiste wijze vertegenwoordigd dienen te zijn in de eindmix. Het is daarom van belang de opnamen op de juiste wijze vorm te geven.

Je dient ervoor te zorgen dat de akoestische gitaar zodanig wordt opgenomen dat deze duidelijk blijft klinken. Daarom dien je hiervoor gebruik te maken van een condensatormicrofoon. Deze condensatormicrofoon dient dan zodanig gericht te zijn dat deze halspositie van de gitaar bestrijkt.

Door wat subtiel te spelen met het versterken van de frequenties rond de drie en acht kHz bereik je de situatie dat de helderheid naar voren komt in de opname. Je dient dan te denken aan een versterking van ongeveer drie dB’s. Ook moet je ervoor zorgen dat het laag ook duidelijk blijft. Dit kun je krijgen door wat filtering toe te passen rond het gebied van 250 tot 300 Hz. Het toepassen van een laag-af filter bij een frequentie van 100 Hz kan ook goed doen.

De elektrische gitaar daarentegen neem je onderhanden bij het frequentiegebied rond de 330 tot 400 Hz. Hiermee voorkom je dat de elektrische gitaar het pad van de akoestische gitaar doorkruist waardoor deze niet duidelijk kan klinken.

Positie stereobeeld

Om de helderheid nog meer kracht te geven dien je ook te overwegen om elk instrument een duidelijke positie in het stereobeeld te geven. Hier maak je dan gebruik van de panorama-knop om zo elk instrument duidelijk een linkse en rechtse positie te geven. Eventueel kun je dit geheel nog voorzien van effecten.

Een elektrische gitaar kan er namelijk voor zorgen dat wanneer er teveel hoge frequenties aanwezig zijn de akoestische gitaar uit het veld wordt verdreven. Hier dien je dus mee op te passen.

Verschillende instrumenten

Your ads will be inserted here by

Easy AdSense Pro.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot OR
Suppress Placement Boxes.

Soms heb je verschillende instrumenten die qua frequenties met elkaar op gelijke hoogten zitten. Je kunt dan denken aan een gitaar en een saxofoon. In dit geval kunnen dan beide instrumenten bijna op hetzelfde niveau vertegenwoordigd zijn in het mid-hoog. Daarbij komt er nog bij kijken dat de boventonen ook op hetzelfde niveau liggen.

Het probleem hiervan is dan dat deze twee instrumenten in de mix niet duidelijk naar voren komen. Voor dit geval heb je uiteraard ook weer wat oplossingen.

Door nu gebruik te maken van je midtoon-regelaars op je mengpaneel kun je als eerst experimenteren met het verzwakken van de frequenties bij het ene instrument en bij het andere instrumenten de frequenties juist te versterken. Hiermee sleutel je dus aan het harmonische gedeelte waardoor beide instrumenten duidelijker naar voren komen.

Door ook nog gebruik te maken van een niet extreme panning van elk instrument, geplaatst in het linker- respectievelijk rechterdeel met daarbij gebruikmaking van effecten creëer je een nog duidelijker geheel.

Wat je ook kunt overwegen is om het gitaargeluid meer te verspreiden in het spectrumveld waardoor deze niet met een te hoge volume vertegenwoordigd is. Dit komt dus ten goede aan een juiste balans. Het meer verspreiden kun je bewerkstellingen door gebruik te maken van een effect als pan-delay.

De saxofoon aan de andere kant geef je ook wat behandeling door deze meer in het midden te plaatsen voorzien van wat galm dat kort van aard is. Daarmee creëer je dan de situatie dat uiteindelijk iedereen tevreden is over zijn sound.

Geautomatiseerde mengpaneel

Bij het maken van al deze instellingen om diverse instrumenten op de juiste manier in het muziekbeeld te plaatsen is de mengtafel een onmisbaar hulpmiddel.

Het kan daarom bij het gebruik van je mengtafel handig zijn als je de beschikking hebt over een geautomatiseerd mengpaneel. Het voordeel hiervan is dat diverse faderstanden kunnen worden opgeslagen in het computergeheugen en daarna weer kunnen worden opgeroepen als dat nodig is.

Deze opgeslagen standen worden ook wel snapshots genoemd. Eventueel kun je deze ook weer wijzigen middels een speciale edit-menu. Handig is dat je dit soort mengtafels in combinatie met je computerscherm kunt gebruiken wat het geheel nog meer gebruiksvriendelijker maakt. Wil je beschikken over het neusje van de zalm dan bestaan er ook mengpanelen met gemotoriseerde faders.

Een minimale vorm van mengpaneel automatisering is dat een mengtafel over een MIDI-mute systeem bezit. Dit is dan ook te vinden op budget-modellen.

Het voordeel van een geautomatiseerde mengtafel is dat deze je flink wat tijdwinst oplevert en daardoor als je in een gehuurde studio zit het je ook wat in je portemonnee kan schelen.

Ook kun je op een betere manier aandacht geven aan probleemonderdelen binnen de mix. Je kunt daardoor met zeer veel kanalen werken omdat de instellingen kunnen worden opgeslagen en worden opgeroepen wat het experimenteren allemaal ten goede komt. Uiteindelijk zal het de keuze voor een finale eindmix een stuk makkelijker maken.

Comments on this entry are closed.