Wil je een nummer met behulp van percussie geluiden wat levendig laten klinken dan is de hihat hiervoor uitermate geschikt. De hihat bestaat uit twee bekkens die op een tegenovergesteld manier van elkaar zijn geplaatst. Deze twee bekkens kunnen door middel van een voetpedaal ten opzichte van elkaar bewegen. Namelijk open en dicht gaan.

Het is ook mogelijk het bekken middels je drumstok te bedienen. Dit kan dan zowel in een open als in een gesloten situatie. Voor een shuffle-achtig geluid doe je dat door de hihat in de openstand aan te tikken.

Binnen je drumkit kun je als beste tegenhanger van de hihat de basdrum zien.

Microfoon en hihat

Wanneer je een microfoon gaat plaatsen om het geluid van de hihat te registeren dan dien je de microfoon schuin gericht naar de hihat toe te wijzen. Waar je op dient te letten is dat er geen hinderlijke bijgeluiden worden geregistreerd als de hihat open en dicht gaat. Dit veroorzaakt een soort plopgeluid.

Je kunt sowieso een dynamische microfoon gebruiken. Maar het is ook mogelijk gebruik te maken van een condensatormicrofoon. Wel dien je hier met voorzichtigheid te werk te gaan.

Het voordeel van een condensatormicrofoon is dat deze veel gevoeliger is wanneer het gaat om het registeren van de aanslag. De aanslag staat ook wel bekend als transienten. En door de registratie hiervan krijg je een helder geluid.

In sommige gevallen kun je ook de techniek gebruiken om van twee condensatormicrofoons gebruik te maken die je dan indeelt op een L/R manier. In deze situatie maak je dan gebruik van de condensatormicrofoons die dienen als L/R-overheads.

Compressie en hihat

Het is uiteraard ook mogelijk om gebruik te maken van compressie bij het registeren van de hihat. In dit geval kun je dan denken aan een subtiele toepassing in de trant van 2:1. En dan men name in de situatie dat je de hihat individueel opneemt.

Bij het gebruik maken van compressie dien je wel op het feit te letten dat de frequenties in het hoog bespaard blijven. Lukt je dit niet voor mekaar te krijgen dan is een oplossing hier gebruik te maken van een limiter. De limiter zorgt ervoor dat je de dynamiek dan beter onder controle hebt waardoor het geheel allemaal toch openlijker klinkt.

Hihat en effecten

Komt het erop aan om effecten te gebruiken in combinatie met de hihat dan heb je onder andere de keuze om gebruik te maken van een plate-galm of een large room-galm. Eventueel om wat ritmisch effect te krijgen zou je kunnen overwegen gebruik te maken van een pan-delay dat in maat loopt met het tempo van de compositie.

Ride bekken of cymbaal

Een onderdeel van je drumkit dat soortgelijke eigenschappen als de hihat heeft is het cymbaal. Het cymbaal staat ook wel bekend als het ride bekken. Waar het cymbaal zich onderscheidt van de hihat is dat deze qua geluid een tikkeltje opener klinkt als de hihat wanneer het gaat om situaties met sterk ritmische partijen.

Afhankelijk waar je de cymbaal raakt kan het geluid op basis daaraan ook anders klinken. Raak je de cymbaal aan in het midden dan zal het geluid een beetje het karakter hebben als de klank van een bel.

Cymbaal en microfoon

Ook voor de registratie van de cymbaal kun je gebruik maken van dynamische microfoons. Tevens wanneer je bezig bent met het maken van opnamen, dan kun je ook de inzet van condensatormicrofoons overwegen.

Ook in deze situatie zorgt de condensatormicrofoon namelijk voor meer openheid doordat het de transienten beter registreert. Je zou voor deze situatie ook gebruik kunnen maken van een set L/R-overheads.

Effecten en cymbaal

Kies je voor effecten dan zijn deze qua inzet ook weer hetzelfde als wat bij de hihat goed werkt. Namelijk een large-room plate galm of een gewoon een plate-galm.

Bekkens

Binnen een drumkit kunnen er klanken worden geproduceerd die ervoor zorgen dat er frequenties ontstaan die zich bevinden in het hoge gebied. Ook is het dan mogelijk dat er bij deze hoge frequenties boventonen aanwezig zijn die sterk zijn vertegenwoordigd. Het onderdeel binnen je drumkit dat voor deze eigenschappen zorgt zijn de bekkens en de hihats.

Dien je gebruik te maken van overgangen in je muziek of dat je een partij met wat accenten wilt benadrukken dan zijn gewone bekkens daarvoor zeer geschikt. Deze techniek staat ook wel bekend als crash.

Sommige drummers kiezen vaak ook voor meerdere bekkens voor het laten weergeven van hun drumspel. De bekkens verschillen dan vaak in grote waar je kunt denken aan een verschil tussen de 30 tot 40 centimeter. Het verschil in gebruik van diverse bekkens geeft de drummer de mogelijkheid gebruik te maken van verschillende klankleuren.

Diverse benamingen bekkens

De bekkens zijn er dus in verschillende maten en om dit onderscheidt aan te duiden zijn er ook verschillende benamingen. Zo heb je de China om aan te geven dat het om een groot bekken gaat. Dan heb je ook de splash om aan te geven dat het om een klein bekken gaat. De China geeft een gong-achtige klank zoals de naam als doet vermoeden.

De plaatsing van de bekkens geschiedt op een bepaalde wijze binnen je drumkit opstelling. Deze worden vaak rond de hoogte van je schouder geplaatst, misschien net iets erboven. De opstelling is op zodanige wijze dat deze een soort halve cirkel vormen rond de aanwezig trommels.

Frequenties en bekkens

De typerende frequenties voor bekkens bevinden zich in de hogere regionen van het frequentiespectrum. Vanwege dit karakter speelt de richtingsgevoeligheid bij de bekkens een prominente rol. Ook komt vanwege de constructie en de mate van de vorm dat bekkens langer doorklinken dat gerelateerde drumkit onderdelen.

Het stevige karakter dat qua klank van het bekken naar voren komt bevindt zich in het mid-hoge gebied. Wil je gaan voor meer nadruk en energie dan is het versterken van het midlaag een goede oplossing hiervoor.

Wanneer er sprake is van zang in het geheel dan is het beste de bekkens in het stereobeeld naar buiten te plaatsen. Door deze techniek creƫer je dan dat er voldoende ruimte openstaat voor de stem.

Registratie en effecten bekkens

Voor het registeren van de bekkens doen condensatormicrofoons goed dienst en dan wel in de opstelling van L/R-overheads.

Als het om effecten gaat dan worden deze op dezelfde manier toegepast zoals bij de hihat en bekken.

Hihats en bekkens zorgen ervoor dat de openheid van het geluid binnen je compositie wordt versterkt. Tevens geeft het nadruk aan het ritmische binnen het geheel. Belangrijk om deze effecten binnen te halen is dan ook dat de registratie op de juiste manier geschiedt.