Digitale piano, orgel en opname

Zoals je weet wordt de piano niet alleen ingezet bij klassieke muziek maar vindt het zijn weg ook heel vaak als begeleidingsinstrument in de popmuziek. In dit soort gevallen is het helemaal niet nodig dat je de beschikking dient te hebben over een concertvleugel. Het zaakje kun je prachtig afdoen middels een digitale piano.

Het voordeel van een digitale piano is dat je het lastige gedeelte met het opstellen en inregelen van de microfoons lekker achterwege kunt laten. Natuurlijk dien je rekening te houden met het feit dat ook de digitale piano in verschillende kwaliteits verpakkingen bestaat. De toegepaste sampling techniek is een erg belangrijk onderdeel wanneer je de kwaliteit wilt beoordelen.

Afhankelijk van de prijs en fabrikant kunnen noten uitgerust zijn met meerdere samples die de aanslaggevoeligheid van het origineel reproduceren. Een goedkoper alternatief is dat een groep noten een aantal samples samen deelt.

Digitale piano

De meeste digitale piano’s beschikken over een gewogen 88-toetsen tellend klavier. Daarnaast zijn sommige modellen ook uitgerust met wat praktische MIDI-functionaliteiten. Ook beschikken digitale piano’s soms als extra meerdere klanken.

Digitale piano’s beschikken meestal ook over een ingebouwde versterker/speaker combinatie. Maar om het uiterste te halen uit een opnamesessie is het beter de digitale piano rechtstreeks op de mixer aan te sluiten. Hierdoor kun je er het beste uithalen wat betreft klankkwaliteit.

Er zijn ook digitale piano’s verkrijgbaar zonder klavier, dus in module-formaat. In principe komt het apparaat bijna compleet overeen met zijn soortgenoot dat over een klavier en wat MIDI-controllers beschikt. Het formaat is meestal 19-inch wat het dus geschikt maakt voor het plaatsen in een rack.

Je hebt ook de optie dat bepaalde synthesizers zowel met als zonder klavier uitgebreid kunnen worden met digitale pianoklanken door er simpelweg een soort geluidskaart in te steken. Deze synthese-kaarten zijn uitgerust met pianosamples die soms van meer dan een gemiddelde kwaliteit zijn.

Ben je niet echt een ster om dynamiek in je pianospel te brengen dan kun je dat mooi oplossen middels het invoeren van MIDI-commando’s in je MIDI-sequencer.

Softwarematige piano’s

Een ander variant zijn de softwarematige equivalenten van de piano. Deze kun je standalone of als plugin hangen in je favoriete audioprogramma dat het desbetreffende plugin-formaat ondersteunt.

Een nadeel van het gebruik van deze virtuele instrumenten is dat er heel wat processorkracht en geheugen van je computer wordt gebruikt. Vaak worden dit soort instrumenten dan ook in combinatie met een krachtige DSP-board gebruikt die je kunt inprikken in je computer.

Wil je in je homestudio de beschikking hebben over goede piano sounds dan is een digitale piano in een van deze vormen een overweging waard. Je bespaart je een vleugel, je zit niet opgescheept met het tijdrovend proces van het instellen van je microfoons en het bespaart je ruimte. Ook heb je geen last van ontstemde instrumenten, bijgeluiden en hinderlijke faseverschuivingen.

Your ads will be inserted here by

Easy AdSense Pro.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot OR
Suppress Placement Boxes.

Daarnaast doen digitale piano samples perfect hun werk voor het gebruik in moderne muziek. Uiteindelijk gebruik je de klanken in samenhang met overige instrumenten waardoor een zuiver authentiek geluid niet vaak nodig zal zijn.

Opname akoestische piano

Veel traditionele instrumenten hebben het euvel dat deze bijgeluiden produceren. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een akoestische piano. In dit soort gevallen zal je dus gauw last krijgen van stoorsignalen en ook vanwege het feit dat het volumeniveau van nature niet echt denderend is.

Om deze instrumenten dan ook goed te kunnen opnemen kun je het beste de microfoon niet te dicht bij het instrument plaatsen. Wat je kunt doen is dat je wat ruimte aanhoudt zodat dit ook bijdraagt aan de versterking van het geluid door de akoestische eigenschappen van de omgeving. Door een goede microfoonopstelling kun je een juiste balans tussen signaal en stoorsignalen creëren.

Rock orgel

Een rock orgel is opgebouwd uit een combinatie van toonwielen en aandrijfassen. Deze stellen je in staat dat volume, frequentie en het klank beïnvloedt kunnen worden. De klankkleur wordt bepaald door het bedienen van de drawbars (bedieningsorganen). Een bekende toonwielorgel is de Hammond-orgel met buizenversterker en de leslie-box.
Wanneer je een rock orgel opneemt middels een DI-box of een transducer dan loop je de kans dat je wat karakter van het instrument verliest.

Toonregeling voor een orgel kan iets meer werk vereisen, dit vanwege het feit dat er op het orgel zelf al bedieningsorganen aanwezig zijn, zoals de drawbars. Je kunt wel als leidraad hanteren dat wanneer het orgel als solo-instrument wordt ingezet je toonregeling moet zoeken in het middengebied.

Leslie-box

De leslie-box staat voor Leslie Rotating Tremolo Speaker en is een uitvinding van Don Leslie.

De Leslie bestaat uit een luidsprekerkast. Deze kast of kabinet bevat openingen. Om het geluid te versterken is er een buizenversterker aanwezig die de signalen stuurt naar een gescheiden luidspreker combinatie, namelijk hoog en laag. De laag bestaat uit een basspeaker en deze is gekanteld en gericht naar beneden binnen het kabinet. In principe vormt dit een soort trommel dat om zijn eigen as draait.

De hoge tonen worden weergegeven door twee hoorns. Ook deze roteren. De luidsprekersystemen worden aangedreven door een aandrijfas middels een motor zodat deze met verschillende snelheden rond draaien wat het typische geluid geeft. Aangezien dit een zeer complexe constructie is, is het zeer moeilijk om dit effect elektronisch na te bootsen.

Wil je een Leslie box opnemen dan dien je dit instrument dan ook te behandelen als een soort akoestisch instrument. Gebruik afhankelijk van de situatie een of twee microfoons. Je hebt een aantal opties om dit te bewerkstelligen. Je kunt op elk van de luidsprekersystemen een microfoon richten. Of je kunt twee microfoons met wat speling tussen elkaar apart richten op de hoge tonen speakers en ook twee microfoons gericht op de lage tonen speakers. Daarna regel je de juiste verhoudingen van de microfoons af.

Wees wel alert op het feit dat er geen faseverschuivingen ontstaan in het geregistreerde signaal. Je dient eigenlijk ook niet te beschikken over een bepaald type microfoon om de Leslie box op te nemen, je kunt elk soort microfoon gebruiken.

Klassieke orgel

Wanneer je een klassieke orgel wilt opnemen dien je eerst op zoek te gaan waar het instrument het meest zuiver klinkt. Op die plek kun je dan beginnen met het plaatsen van twee microfoons. Wel loop je het risico dat er faseverschuivingen kunnen ontstaan door de diverse reflecties en ook vanwege het feit dat je twee microfoons gebruikt. Om de hoge tonen te kunnen registreren zou je ook twee microfoons bij het orgel zelf kunnen plaatsen.
Heb je als popmuzikant te maken met de situatie dat een piano onderdeel moet uitmaken van je compositie dan hoef je niet per se te beschikken over een concertvleugel. In dit soort situaties kun je het zaakje prachtig afdoen met een digitale piano. Naast ruimtebesparing is een ander voordeel dat je dan verlost bent van het complexe spel van het inregelen van je microfoons.

0 comments… add one

Leave a Comment