Een ander belangrijk onderdeel bij je drumstel vormt de snaardrum. De snaardrum is meestal duidelijk waarneembaar in de popmuziek.

Het typische geluid van de snaardrum wordt veroorzaakt door de bespanning aan de onderkant dat van metaal is. De trommel op zich heeft een doorsnee van rond de 35 cm.
Het geluid van de snaardrum zorgt in principe voor het ritme van je muziekstuk. De positie van de snaardrum binnen een typische drumkit is meestal centraal, dus in het midden.

Beinvloeden geluid snaardrum

Het geluid van de snaardrum kun je op verschillende manieren beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld de spanning van de snaren veranderen waardoor het geluid juist wel of juist niet doordringend gaat klinken. Ook kun je ervoor zorgen om het geluid wat te dempen door het afplakken van de trommel.

Bij het maken van een opname is het van belang dat je beschikt over een goed afgestemde snaardrum die ook past bij het algehele geluid van je opname. Daarnaast kun je met behulp van EQ ervoor zorgen dat het geluid ook goed naar voren komt in de mix. Belangrijk hierbij is ook dat de microfoon op de juiste plek staat opgesteld.

De EQ dien je ook in dit geval op een milde wijze in te zetten. Door deze instellingen op de juiste manier te doen krijg je het voor mekaar dat er bijna geen sprake is van frequenties die mekaar overstemmen of juist tegenwerken.

Microfoonplaatsing en snaardrum

Ga je voor een volle klank van de snaardrum dan kan de microfoonplaatsing je hierbij zeer goed helpen. In deze situatie kun je kiezen om de microfoon op een schuine wijze te plaatsen dat gericht is naar het midden van de trommel. Door ook te experimenteren met zijdelingse posities kan je het geluid ook dun van karakter maken.

Het type microfoon dat je hier kunt inzetten is sowieso de dynamische microfoon. Maar een alternatief is om ook gebruik te maken van de condensatormicrofoon. De keuze hiervoor is vanwege de eigenschap dat de condensatormicrofoon zorgt voor een duidelijke klank.

Frequentiespectrum

Wanneer je een snaardrum plaats tegenover het frequentiespectrum dan blijkt uit metingen dat de snaardrum hierin een zeer ruime positie inneemt.

Als je een snaardrum aanslaat dan gebeurt er technisch gezien het volgende. Het eerste wat je waarneemt is de tik dat wordt veroorzaakt door de drumstok die het vel aanraakt. Deze tik heeft een belangrijke bijdrage en dat is het feit dat het bijdraagt aan het deel van de attack ofwel de transient.

Is eenmaal de hoorbare tik achter de rug dan volgt het klankmatige deel van de snaardrum zelf. Het klankmatige deel ontstaat door het vibreren van de trommel. Het frequentiegebied dat hiermee overeenkomt ligt tussen de 120 en 150 Hz. Ga je dit deel nu versterken dan creëer je een ruimer geluid.

Het laatste gedeelte wat bijdraagt aan de totale klankvorming van een snaardrum zijn de snaren die gaan mee vibreren. Het probleem van het mee vibreren van de snaren is dat deze het geluid van de instrumenten die voor de melodie zorgen zoals gitaren kunnen overstemmen.

Opname en snaardrum

Bij het maken van een opname is het niet vereist dat je direct krachtig gaat slaan om zo een groot snaardrum geluid te creëren. Je kunt dit namelijk later in de mix met effecten op de juiste peil brengen zoals door het toepassen van galm. Door het inzetten van galm vermijdt je dus dat je zorg moet dragen voor een flinke toename in het geluid bij het bespelen van de snaardrum.

Om wat meer nadruk aan het geluid van een snaardrum mee te geven zou je ook kunnen overwegen deze te begeleiden door het inzetten van een tamboerijn.

Compressie en snaardrum

Bij de snaardrum kun je ook gebruik maken van compressie. Een instelling van 3:1 tot 5:1 zijn gebruikelijke waarden. Hier dien je dan een attack in te stellen van korte duur waardoor het beat-gedeelte van de klank aanwezig blijft en je desondanks toch de pieken die ontstaan door volume veranderingen worden gedempt door de compressie.

Heb je last van overmatige pieken dan kan de inzet van een limiter hulp bieden om dus de clipping die daardoor ontstaat te voorkomen.

Je kunt ook proberen gebruik te maken van hard-knee compressie in tegenstelling tot soft-knee compressie wat vaak voor muzikale doeleinden wordt ingezet. De hard-knee compressie kan namelijk voor exotische percussie klanken zorgen.

Een alternatief is om een gated reverb in te zetten voor je snaardrum. In dit geval wordt de galm dat kort van duur is plotseling afgekapt waardoor er meer nadruk van de snaardrum klank ontstaat.

Toms

Heb je binnen je muziekstuk op bepaald moment accenten nodig zoals bij een tempoverhoging dan is de tom van je drumkit daar goed geschikt voor.

De toms bestaan meestal uit een set. Binnen deze set kun je dan de low, mid, high en floortom onderscheiden. De afmetingen variëren van 20 tot 40 cm in doorsnee. Er kan een drumvel aanwezig zijn aan een kant maar soms ook aan beide kanten.

Ook de toms of trommels dien je in overeenstemming te brengen met de toonhoogte dat op je muzieknummer van toepassing is. Door een juiste afstemming van de toms op je muziekstuk creëer je daarmee dat een nummer krachtiger overkomt. Wat versterking bij de frequenties die zorgen voor het attack dragen bij tot een beter stereobeeld bij het roffelen.

Trommels en microfoons

Wanneer je gebruik gaat maken van de combinatie microfoon en toms dan dien je voor elke trommel in principe een microfoon voorhanden te hebben. Ga je een microfoon voor twee toms gebruiken dan dien je rekening te houden dat er een juiste balans dient te bestaan tussen de verschillende toms.

Wil je gaan voor een vol geluid dan kun je experimenteren door het plaatsen van een microfoon aan zowel de onder- als de bovenkant van de toms. Het risico dat je dan wel hierbij loopt is dat je te maken kunt krijgen met faseverschillen.

Je kunt ook microfoons gebruiken die je kunt vastklampen aan de rand van de toms door middel van een klemsysteem. Dit zijn de zogenaamde miniatuur-microfoonsets

Bij gebruik van galm bij toms dien je ervoor te zorgen dat de galmtijd in overeenstemming is met de soort muziek die je maakt. Dit is vooral van belang als er sprake is van een hoog tempo.

De snaardrum en toms dragen bij aan het creëren van karakter aan je drumpartijen maar ook aan je muziek in het geheel. Het creëren van dit karakter is afhankelijk van diverse factoren. Kennis hebben van deze factoren vormt daarom een groot pluspunt.