De gitaar en enkele effecten

Je gitaarsignalen kun je voorzien van diverse effecten. Wil je een gitaarsound hebben dat wat mee heeft van ruimtelijke akoestiek dan kun je dit nabootsen door gebruik te maken van het galm-effect.

Gaat je voorkeur meer uit naar een dik gitaargeluid dat je wilt inzetten voor wat solowerk dan kan een Plate Reverb je hierbij goed van dienst zijn. Door deze in te stellen met een niet al te lange galmtijd is het mogelijk dit voor mekaar te krijgen.

Kies je voor een lange galm dan krijg je het effect dat je loopjes of andere korte gitaarpassages niet duidelijk naar voren komen.

Delay

Niet alleen met galm is het mogelijk een ruimtelijk effect te verkrijgen. Ook door middel van vertraging kun je dit effect binnenhalen. Vertraging staat ook wel bekend als delay. Het is ook zo dat je met delay eigenlijk een beter ruimtelijk effect binnenhaalt dan met galm zelf. En voor een goed gitaarspel is delay eigenlijk niet weg te denken.

Als je gebruik maakt van delay dan ben je als mens constant bezig dit geluid in een ruimtelijk beeld te plaatsen. Het effect hiervan is dat het gitaargeluid subtiel in het stereobeeld wordt geplaatst. Tevens is er in dit geval sprake van veel meer duidelijkheid van het signaal. Wat ook met presence wordt aangeduid. Vanwege het subtiele karakter van het geluid komt dit ook ten goede aan de aanwezigheid van andere instrumenten.

Door met de delay-tijd te spelen en dan met name het kiezen van verschillende maten kun je zeer aangename ritmische effecten verkrijgen.

Afhankelijk van het gebruikte delay-apparaat is regeling zeer gedetailleerd mogelijk. Je kunt dan denken aan de mate van herhalingen ook wel tapping genoemd. Of de feedback van het echo gedeelte.

Breder gitaargeluid

Het is ook mogelijk een breed geluid te krijgen. Dit kun je bewerkstelligen door het oorspronkelijke signaal centraal te plaatsen binnen het stereospectrum. Daarna gebruik je de pan-knop om de vertraagde signalen uiterst links en uiterst rechts te plaatsen.

Ook met een mono-delay kom je aardig uit de voeten. Wanneer je het originele kanaal aan een kanaal toewijst en het delay gedeelte instelt op de tempo van het muziek en deze daarna toewijst aan het ander kanaal, krijg je een voortdurend evoluerend geluid.

Artificial Double Tracking-effect

Wanneer je dit effect op deze manier gebruik in samenspel met een tokkelgitaar met een korte vertragingstijd en een delay-tijd van een achtste noot, dan creëer je het effect dat het geluid ook constant in beweging is na elke aanslag op je gitaar. Dit effect staat ook wel bekend als het Artificial Double Tracking-effect (ADT).

Double tracking op zich is het effect wanneer je een gitarist een zelfde stuk twee keer laat spelen. Indien de gitarist dit goed heeft gedaan, dus beide stukken identiek zijn, dan creëer je hiermee het effect van Double Tracking door het gelijktijdig afspelen van beide partijen. Voorzie dit effect nog van een vleugje galm met wat chorus erbij en je hebt dan als resultaat een zeer levendig stereo-sound.

Eventueel kun je ook nog een low-pass filter aan het geheel toevoegen om een extra warme echo te creëren.

Multi-tap programma

Your ads will be inserted here by

Easy AdSense Pro.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot OR
Suppress Placement Boxes.

Gebruik je een Multi-tap programma dan komt dit effect goed naar voren wanneer je het combineert met een solo-gitaarspel. Op het moment dat je de Multi-tap ook gaat gebruiken in een mix dan zal er een vertroebeld beeld ontstaan van het geluid. In dit geval kun je dan het beste gebruik proberen te maken van delay-tijden die korter van duur zijn.

Wanneer je een vervormd gitaargeluid hebt dan kun je van je delay gebruik maken door deze in te stellen op een trage delay tijd. Combineer het geheel met wat galm of eventueel modulatie met daarbij wat herhalingen. Dit in combinatie met een high pas filter en daarbij ook een aardige hoeveelheid feedback creëert een geluid dat richting een synthesizer-effect gaat. De aanslag beïnvloedt je dan met je volumepedaal.

Modulatie

In het geval je een soort zwevend geluid wilt creëren dan dien je gebruik te maken van het chorus-effect.

Hierbij dien je dan het vertraagde geluid op subtiele wijze te ontstemmen ten opzichte van het originele signaal. Wanneer je daarna deze twee signalen met elkaar combineert creëer je dan een modulatie-effect.

Belangrijk binnen dit geheel is dat je de snelheid van de modulatie (rate) en die diepte (depth) moet kunnen instellen. Hiermee creëer je het effect dat er warmte aan het signaal wordt meegegeven. Tevens krijg je ook het gevoel van een ruimtelijke sfeer.

Ga je voor een gitaarsound dat breed van karakter dient te zijn, dan dien je de chorus zodanig in te stellen dat deze beschikt over een modulatiesnelheid dat aardig vertraagd is en waarbij er een flinke diepte aanwezig is.

Levendige chorus

Voor een levendige chorus-geluid dien je gebruik te maken van extreme panning. In dit geval plaats je het chorus-geluid zelf extreem rechts of links en het originele signaal plaats je dan uiterst aan de tegenovergestelde richting.

Een andere optie is dat je gewoon twee chorus-effecten gebruikt maar met het verschil dat elk der chorussen over hun eigen specifieke instellingen beschikken. Hier kun je ook nog de combinatie maken met het inbrengen van een flanger- en phase-effect. Deze zorgen voor een nog kortere vertraging van het originele signaal.

Vibrato

In tegenstelling tot chorus zorgt het vibrato effect er niet voor dat er twee aparte signalen ontstaan. In dit geval is het zwevend effect wel hetzelfde als dat van de chorus alleen is de techniek anders. Het originele signaal wordt hier samengevoegd met het effect zelf waardoor er dus een samenhangend geluid ontstaat.

Pitch-shifter

Waar je op moet letten bij het gebruik van modulatie effecten is dat deze ervoor kunnen zorgen dat het gitaarsignaal kan vertroebelen. Dit nadelig effect heb je niet als je een pitch-shifter gebruikt.

Wat de pitch-shifter doet, is ervoor zorg dragen dat er een kopietje van het originele signaal wordt toegevoegd aan het signaal zelf. Dit kopietje wordt dan op zodanige wijze toegevoegd dat er sprake is van een ontstemming met enige vertraging. Bij de ontstemming kun je dan denken aan een octaaf hoog of laag.

Je gitaargeluid kun je oppeppen door gebruik te maken van diverse effecten. Door creatief aan de slag te gaan waarbij je wel de grenzen in het oog houdt kun je een arsenaal aan gitaargeluiden creëren.

Comments on this entry are closed.