Bij zang is het in het algemeen zo dat indien je wilt gaan voor een stem dat goed aanwezig is en daardoor qua klank het gevoel van verbondenheid geeft dat je dichtbij de microfoon dient te zingen. In dit geval zorgt het proximity-effect dat deze representatie wordt bereikt.

Kies je voor een heldere stem dan zal je in dit geval dienen te kiezen voor een iets grotere afstand ten opzichte van de microfoon. Het nadeel wat er dan hierbij optreedt, is dat je dan ook last zal krijgen van bijgeluiden die door de omgeving ontstaan.

Het is daarom van belang dat je bij het maken van je opnamen de juiste keuze dient te maken hoe jij je zang wilt binnenhalen. Waar je minimaal rekening mee moet houden in beide gevallen is dat toonregeling in deze situatie slechts dienst moet doen als oppoetsmiddel. Creëren wat er niet is zal alleen maar voor nog meer ellende zorgen.

Compressie

Wil je over een constante en gelijkmatige klank van de stem beschikken dat daarbij ook de stevigheid mee heeft en toch levendig klinkt dan dien je hier goed de compressie in te zetten.

Van belang om dit effect binnen te halen is dat je als eerst gaat sleutelen aan je threshold instelling. De threshold dien je zodanig in te stellen dat deze alleen de pieken van de stem van compressie voorziet. Eronder dient de stem dus met rust gelaten te worden.

Limiter

Een andere manier om de dynamiek in de stem te behouden ondanks het toepassen van compressie is gebruik te maken van een limiter.

Stem kleuren

Ben je op zoek naar de sound dat je stem net wat dikker en aanweziger maakt dan is het te overwegen om gebruik te maken van een pitch shifter.

Een delay inzetten zou ook tot het gewenste resultaat kunnen leiden. Het mooie van deze effecten is dat je het eigenlijk niet alleen voor solo-zang kunt gebruiken maar ook het achtergrondzang kan hiervan profijt hebben.

Je kunt ook overwegen echo in je zang te gebruiken maar dan op een zodanige manier dat dit alleen effect heeft op bijvoorbeeld een woord aan het eind van een bepaald stuk. Het toepassen van echo op deze manier, dus niet op een constante wijze zou je voor mekaar kunnen krijgen door gebruik te makken van een effectapparaat dat MIDI ondersteund.

Door nu op het juiste moment de juiste parameter middels MIDI te activeren kun je het effect zodanig timen dat deze net op dat specifieke woord valt. Natuurlijk hoef je dit niet handmatig te doen, even automatiseren en de klus is geklaard.

Mix bewerkingen

Bij het maken van je mix is het van belang dat je het gebruik van EQ en effecten op de juiste manier bekijkt. Bij EQ kun je als maatstaf aanhouden dat je dit gaat inzetten in het geval er frequenties aanwezig zijn die er eigenlijk niet thuishoren. Deze dienen dan middels EQ weggewerkt te worden. Ga dus niet iets creëren wat er niet is want dat gaat dan ten koste van de gehele kwaliteit van je mix.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het gebruik van de effecten. Probeer effecten eerst op een zodanige manier te creëren dat je ervoor zorgt dat er duidelijk onderscheidt is te maken binnen de aanwezige geluidssignalen. Het op een verkeerde manier gebruik maken van effecten kan ervoor zorgen dat signalen gaan voorkomen op plekken waar deze niet thuishoren.

Versterking

Pas ook op met onnodige versterking. Ga liever als eerst aan de slag met filtering. Dus dat je het overheersende met filtering bewerkt in plaats van dat je het mindere juist gaat versterken. Ook hier kunnen er dan ongewenst bijeffecten optreden.

Al deze tips kun je als uitgangspunt nemen. Uiteindelijk bestaan er geen geschreven wetten. Je maakt dan tenminste een goede start en daarmee heb je dan ook niet het gevoel van dat je verkeerd bezig bent

Passages en mix

Je kunt ook tegen het probleem aanlopen dat je uiteindelijk in de mix tot de conclusie komt dat bepaalde stukken toch niet in het geheel passen. Een oplossing hiervoor zou zijn dat je desbetreffende partijen dan weer opnieuw dient in te spelen. Bij een MIDI arrangement zal dit iets makkelijker gaan dan bij een akoestisch onderdeel.

Helaas kom je hier soms niet onderuit omdat pas in de mix kan blijken dat bepaalde passages er niet in passen.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan het volgende. Stel dat je keyboardspeler zo enthousiast is in zijn spel dat hij het akkoord gedeelte met flink wat bastonen vermengd. In de mix kan dit ertoe leiden dat dit gedeelte van zijn spel, het spel van de basgitaar gaat hinderen. In dit geval zou je dan middels wat MIDI-bewerkingen deze noten kunnen her-arrangeren of gewoon helemaal eruit halen.

Het kan ook voorkomen dat je MIDI-partijen per ongeluk noten bevatten die zich tweemaal doen voorkomen. Middels bepaalde MIDI-functies kun je deze makkelijk filteren. Vertrouw niet blindelings op deze functies omdat soms niet alle noten worden weggewerkt. Luister daarom aandachtig en let op flangerachtig geluiden die er niet thuishoren.

Losse noten

Het kan ook zo zijn dat je een partij hebt ingespeeld waarbij blijkt dat er een noot of noten in voorkomen die niet op de juiste plek in de mix zitten. Een optie is dan de partij opnieuw in te spelen maar dit kan soms niet vanwege tijd en kosten.

Een andere manier is dan dat je de noot op een bepaalde manier camoufleert. Je kunt daar zodanige vorm aan geven dat je juist de noot in kwestie voorziet van een accent door er nog een noot bij te spelen. Of dat je net alleen die ene noot wanneer het gaat om een MIDI-partij even verschuift.

Een andere manier en dan ook nog een makkelijke oplossing is, dat je de partij in kwestie gewoon weglaat. Uiteindelijk zal je soms compromissen moeten sluiten en daarbij dien jij het muzikaal belang in oog te houden.