Ga je eenmaal aan de slag om je drum op te nemen dan zal je standard te maken krijgen met de kans dat er bijgeluiden bij de signalen aanwezig zullen zijn.
Nu zullen sommige storingssignalen niet op een simpele manier te verhelpen zijn terwijl je weer op andere storingssignalen wel absoluut complete invloed hebt. Bij het laatste kun je dan denken aan een piepende kruk of los zittende delen.

Ervoor zorg dragen dat je deze negatieve elementen alvorens de opname begint hebt opgelost zal ervoor zorgen dat je van een stuk minder ellende bespaard blijft.

Dynamiekprocessoren

Na dit stukje huishoudelijk werk kun je voor het verder zorgen van een schoon signaal gebruik maken van diverse apparatuur. Deze apparatuur kun je omvatten als de dynamiekprocessoren. Het doel van deze processoren zijn om het geluid binnen de door jouw geprefereerde grenzen te behouden zodat je deze op de juiste manier kunt binnenhalen in je eventuele mix.

Je zou bijvoorbeeld in deze situatie kunnen denken aan de inzet van een noise-gate dat ervoor zorgt dat bijvoorbeeld de aanslag van het ene onderdeel van je drumkit niet wordt opgenomen door de microfoon dat dient om het geluid te registeren van bijvoorbeeld je hihats.

Nu zal het in de praktijk altijd zeer moeilijk zijn dat je een complete vermijding van registratie van andere signalen kan voorkomen. Maar met een juiste afstelling van de noise-gate kun je in dit soort gevallen een flink eind verder komen.

Audio compressie bij drum

Ook kun je denken aan het toepassen van compressie voor het geluid afkomstig van je bass- en snaardrum. Voor onderdelen als de bekkens is compressie meestal niet nodig omdat je hiermee de kans vergroot dat je de frequenties in het hoge gebied gaat aantasten wat er toe kan leiden dat je originele geluid zijn typische klankleur verliest.

Beter is in dit geval gebruik te maken van een limiter dat subtiel is ingesteld. Deze theorie kun je ook toepassen ingeval het gaat om de hihats.

Het is ook mogelijk dat je compressie inzet om juist een stevigere sound te creëren. Hier heb je dan te maken met de loudness van het geluid.

Expander/gate

Bij het maken van je opnamen kun je ook overwegen gebruik te maken van expander/gate. De functie van dit apparaat is om geluiden die niet in de mix horen weg te filteren. Heb je last van storende bijgeluiden bij drumgeluiden dan is inzet van de gate een oplossing.

Heb je juist meer te maken met lange release tijden veroorzaakt door de bekkens die worden geregistreerd door overhead-microfoons en daar negatieve invloeden bij hebt dan kun je de expander inzetten.

Waar je hierbij wel op dient te letten is dat je de expander/gate niet te slordig gebruikt. Door onjuiste instellingen in te zetten loop je de kans dat je noodzakelijke muzikale informatie van je klank ontneemt waardoor het geheel juist helemaal muzikaal niets meer voorstelt.

Opname en monitoring

Let er ook op dat je bij je opname geen gebruik maakt van monitoring dat zeer luid klinkt. Ten eerste is dit zeer slecht voor je gehoor en ten tweede vergroot je de kans van overspraak. Het beste is gebruik te maken van monitoring middels een koptelefoon waarbij je een elektronisch metronoom inzet. Deze elektronische metronoom wordt ook wel clicktrack genoemd. Maar dit is weer afhankelijk van de persoonlijke voorkeur.

Drumcomputer

Helaas is het niet altijd mogelijk gebruik te maken van je geliefde akoestische drumstel. Dit zal meestal liggen aan overlast voor de mensen om je heen maar ook door gebrek aan ruimte. In dit soort situaties biedt de drumcomputer dan de oplossing. Natuurlijk kan dit ook worden ondervangen door een synthesizer, een sampler of een virtuele software.

Nu dien je niet te denken dat een drumcomputer geen professionele oplossing zal zijn, integendeel. Door wat uitgekiend en goed programmeerwerk doe je er absoluut niet onder mee ten opzichte van het drumspel middels een akoestische drum. In principe is het mogelijk dat je er een geheel eigen drumsound mee kunt creëren.

Wanneer je de keuze legt op een drumcomputer is het van belang erop te letten dat er sowieso MIDI aanwezig is. Dit is meestal standaard. Maar nog belangrijker is te letten op het aantal uitgangen dat er aanwezig zijn. Hoe meer des te beter. Heb je meerdere uitgangen dan is daarvan het voordeel dat je de voornaamste drumgeluiden elk apart kunt bewerken middels EQ, effecten, panning en volume.

Voor de rest is een drumcomputer soms ook voorzien van drumpads met een interne sequencer. Een externe sequencer zal je veel meer bewerkingsmogelijkheden bieden. Maar dat wil niet zeggen dat je met de interne sequencer geen bevredigende resultaten kunt bereiken.

Wil je echt de feel toevoegen aan je elektronische drumspel dan is het te overwegen om je drumspel in te spelen middels een elektronische drumstel voorzien van triggers die dus akoestisch zijn opgewekt. Door je akoestische spel trigger je dan de drummodule zonder dat je hier voor teveel geluidsoverlast zorgt. Natuurlijk is triggering ook mogelijk middels de toetsen van je masterkeyboard, stapsgewijs middels de step-mode of gewoon middels je computerscherm voorzien van een overzichtelijk scherm.

Ben je niet erg bedreven in het drumspel dan kun je met je computer-sequencer altijd nog gebruik maken van MIDI-files. Dit zijn professioneel voorgeprogrammeerde drumpatronen die je kunt aanschaffen.

Drumgeluid en frequentiegebied

Bij je drumgeluiden dien je een onderscheidt te maken naar drumgeluiden die zich in het laagfrequente gebied bevinden en daarnaast ook nog drumgeluiden die zich bevinden in het midden- en hoogfrequente gebied.

Van belang is dan ook dat je de drumgeluiden met de daarbij behorende frequentie-eigenschappen op de juiste manier plaatst binnen het stereoveld. Zorg er voor dat je de drumgeluiden met de meeste energie in het midden van het stereoveld plaatst. Dit zijn de drumgeluiden die laagfrequent van aard zijn. Doe je dit niet dat loop je de kans dat je de L/R-verhouding zult doen ontwrichten.

De drumgeluiden die hoogfrequent van aard zijn dien je te verspreidden over het stereoveld maar dan wel op een zodanige manier dat het geheel realistisch blijft. Je zou kunnen denken aan een spreidingsverhouding van tien tot twee uur. In principe het gelijke aan het beeld van een echte drummer.

Het creëren van de juiste drumsound vereist enig denkwerk in combinatie met randapparatuur. Door de juiste keuzes te maken en daarbij rekening te houden met je eigen omstandigheden ben je in staat een goede sound als drummer neer te zetten.