Maak je bij een opname met je basgitaar gebruik van een DI-box dan heeft dat als voordeel dat de dynamiek en de toon van je basgitaar niet verloren gaan. Althans zolang het een DI-box van goede kwaliteit betreft.

Sommige DI-boxen zijn zodanig gemaakt dat deze je instaat stellen om de klank van je basgitaar van extra kleur te voorzien.

Je kunt ook gebruik maken van een basgitaar dat de beschikking heeft over actieve elementen. Het voordeel hiervan is dat deze beschikken over een hoge output en daarbij zorgt deze techniek ervoor dat de basgitaar ook geen bijgeluiden creëert. Je dient ook weer niet volledig te vertrouwen op deze actieve elementen. Wil je toch beschikken over een goede klankkwaliteit dan zal je gebruik moeten maken van een voorversterker.

Buizenversterker

Een goede oplossing voor klankkwaliteit is het gebruik maken van een buizenversterker. De buizenversterker zorgt voor een extra strakke sound, dat duidelijk naar voren komt dankzij de extra boventonen die harmonisch van aard zijn.

Sommige basversterkers beschikken ook over een direct recording-out. Het voordeel hiervan is dat de klank van de voorversterker in zijn originele staat blijft behouden.

DI-box en microfoon

Een andere optie is dat je gebruik maakt van de combinatie DI-box en een microfoon voor de luidspreker. Wel loop je in dit geval tegen het probleem van faseverschillen aan omdat de opname middels de akoestische weg een langere weg heeft te gaan dan middels de weg van een DI-box.

Een oplossing hiervoor is het signaal afkomstig van de DI-box te moduleren zodat deze op hetzelfde tijdstip aankomt als dat van de via de akoestische weg. In dit geval zorg je er dan voor dat de signalen in fase staan.

Daarnaast heb je ook nog als oplossing dat je gaat experimenteren met je microfoonopstelling en net zolang doorgaat totdat je het vertragingsprobleem hebt opgelost.

Phase-reverse schakelaar

Je hebt ook de mogelijkheid om te werken met de phase-reverse schakelaar. Hier neem je dan elk van de verschillende signalen op een aparte spoor op waardoor het probleem van de faseverschillen verdwijnt. De phase-schakeling is sowieso te vinden op je mengtafel maar soms ook op een microfoon of een DI-box afhankelijk van het model.

Bi-amping techniek

Er bestaan ook basversterkers met bi-amping techniek. Bij deze techniek wordt je als bassist in staat gesteld dat je geluid van je basgitaar op verschillende niveaus wordt versterkt. Je hebt in dit geval dan de beschikking over hoge en lage tonen en elk van deze tonen worden apart versterkt. Ook is het mogelijk dat je gescheiden opnamen kunt maken van elk der signalen. Dit geeft je ook weer het voordeel dat je deze apart kunt bewerken.

Contrabas

Wil je een contrabas opnemen dan kun je hiervoor als het gaat om de microfoon, gebruik maken van een condensatormicrofoon dat de beschikking heeft over een grootmembraan. Het beste in deze situatie is dan een afstand van ongeveer dertig centimeter aan te houden.

Een andere oplossing is dat je een contactmicrofoon gebruikt. Deze plaatst je dan op de kast. Ook kun je een dynamische microfoon gebruiken die je wikkelt in een niet al te dikke laag schuimrubber die je in de contrabas plaatst. De verdere toonregeling geschiedt dan middels de EQ.

Basgitaar en dynamiek

Ga je met je basgitaar aan de slag dat is het belangrijk dat je een gelijkmatige klank voortbrengt. Bij de basgitaar speelt dynamiek een grote rol waarbij er ook nog komt bij kijken dat deze dynamiek niet al te makkelijk in goede banen is te leiden. Compressie kan je hierbij helpen. Wel loop je dan het risico dat je geluid wat zal gaan afwijken van het origineel. Er zal vaak een compressie nodig zijn dat loopt van subtiel tot zeer strak waarbij een soft-knee respons nodig is.

In het geval je een uitbundige speelstijl hebt, kun je proberen gebruik te maken van een hard knee-respons met daarbij een attack van korte duur zodat je het volume goed in de hand kunt houden. Met een hold-instelling kun je ervoor zorgen dat de lage tonen niet gaan vervormen, experimenteer wat met deze instelling.

Een andere oplossing is gebruik te maken van een compressor voorzien van instellingen die automatisch hun werk doen wat betreft de attack en release gedeelten. Dit wil ook weer niet betekenen dat je geluid dan ook nog beter van kwaliteit zal zijn.

Je hebt ook de optie om tijdens je speelfase een subtiele vorm van compressie te gebruiken en eenmaal in de mix je weer bekijkt of je compressie gaat inzetten waarbij er eigenlijk dan geen ruis moet optreden.

Belangrijk in het geheel wanneer je werkt met compressie is dat de te gebruiken apparaten over ruime instellingen dienen te bezitten. Neem je bijvoorbeeld een buizencompressor dan zal het muzikale in de klank vertegenwoordigd blijven ondanks dat je bijvoorbeeld zeer slordig omgaat met de instellingen. Ben je bezig digitale opnamen te maken dan kan een limiter je hierbij ook helpen om de pieken te onderdrukken die een compressor doorlaat als deze wat subtiel staat ingesteld.

Noise-gate

Waar je ook naar kunt kijken indien je voor een compressor gaat, is na te gaan of er ook een interne noise-gate aanwezig is. De noise-gate zorgt ervoor dat er elektronisch een stop wordt gezet op het signaal wanneer je basgitaar zich in slaapstand bevindt. Uiteraard kun je ook geheel een zelfstandige noise-gate aanschaffen dat over meerdere instelmogelijkheden kan beschikken, vooral in het geval je te maken hebt met een basgitaar met een zeer uiteenlopende dynamiek.

Ook dien je rekening te houden met het feit dat basgeluiden vaak lang klinkend van aard zijn. In dat geval kun je beter de voorkeur geven aan een expander–instelling. Het voordeel van de expander boven een gate-instelling is dat deze over een attack-instelling beschikt dat zeer snel reageert, met daarbij instellingen voor threshold, ratio en release.

De klank van je basgitaar is op het eerste gezicht moeilijk te controleren. Desondanks door gebruik te maken van juiste randapparatuur met daarbij passende instellingen ben je in staat die strakke sound neer te zetten waar het omgaat.